top of page

Kunstfilm in Vlaanderen

In Vlaanderen is er een groeiende interesse in kunstfilms. Kunstfilms zijn vaak onafhankelijke films die zich onderscheiden van commerciële films door hun aandacht voor kunstzinnige expressie en experimentele verhalen. In dit artikel zullen we het hebben over het verkopen, financieren en produceren van kunstfilms in Vlaanderen.

Verkoop

Financiering

Productie

Verkopen van kunstfilms

​

Het verkopen van kunstfilms in Vlaanderen kan een uitdaging zijn. Er zijn een aantal gespecialiseerde distributeurs die zich richten op het vertonen van kunstfilms in bioscopen en filmfestivals. Deze distributeurs werken samen met lokale bioscopen en filmhuizen om een ​​publiek voor kunstfilms te creëren. Daarnaast zijn er ook streamingdiensten die kunstfilms aanbieden, zoals Lumière, Curzon Home Cinema en MUBI.

​

Financieren van kunstfilms

​

Het financieren van kunstfilms kan ook een uitdaging zijn. In Vlaanderen zijn er verschillende organisaties die subsidies aanbieden voor het produceren van kunstfilms, zoals het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) en de Belgische Tax Shelter. Deze subsidies zijn vaak essentieel om de financiering van een kunstfilm rond te krijgen. Daarnaast kan er ook worden gezocht naar private investeerders, sponsors en crowdfunding om de financiering van een kunstfilm te ondersteunen.

​

Produceren van kunstfilms

​

Het produceren van kunstfilms vereist een specifieke aanpak. Vaak worden kunstfilms geproduceerd door onafhankelijke productiehuizen die zich richten op de creatie van kunstzinnige en experimentele films. Deze productiehuizen werken vaak samen met filmmakers en scenaristen om nieuwe en vernieuwende projecten te ontwikkelen. Het productieproces van een kunstfilm is vaak meer experimenteel dan dat van een commerciële film. Er wordt meer ruimte gegeven aan improvisatie en creativiteit, en er wordt meer tijd besteed aan het uitproberen van verschillende technieken en ideeën.

 

Kortom

​

Het verkopen, financieren en produceren van kunstfilms in Vlaanderen kan een uitdaging zijn, maar er zijn veel gespecialiseerde distributeurs, financieringsmogelijkheden en productiehuizen die zich richten op kunstzinnige en experimentele films. Met de groeiende interesse in kunstfilms in Vlaanderen, is er zeker ruimte voor vernieuwende en uitdagende projecten.

Veel gestelde vragen

  • Help, ik heb geld nodig voor mijn film.
    Het basisprincipe rond geld is heel simpel: geld is een middel om iets te gaan maken. Geld moet altijd van ergens komen, om het te kunnen gebruiken. Geld is niet gratis, dat is een illusie. Geld kan je gaan sparen, maken, soms belenen, of soms kan je het via anderen bekomen met een bepaalde voorwaarde. Echter een film maken is niet louter geld hebben. Een film kan je alleen maken, of een film opnemen is vaak een goed team (crew) samenstellen, materiaal belenen (of mogen gebruiken), en de nodige concentratie en discipline aan de dag leggen om jouw visie te gaan uitwerken. Geld is overal, niet altijd zichtbaar, en soms heb je al meer dan dat je denkt. Denk dus eens goed na. Laat deze antwoorden je inspireren. Jouw acteurs (cast) op het scherm zijn uiteindelijk de acties van jouw film, dus vergeet hen zeker niet de nodig aandacht te geven. Ga goed op voorhand in dialoog met mensen waar jij jou goed bij voelt, en die alsook jouw visie als kunstfilmmaker ondersteunen. Alles monteren tot een geheel is ook een paar dagen tot zelf weken doorwerken zijn, waar koffie vaak niet zal ontbreken. Kunstfilm.be werkt met filmfonds vzw: in eerste instantie geven we jou advies, pluizen we uit wat voor jouw project gaat nodig zijn, gaan jouw film trachten te verkopen in ruil voor duidelijke distributieafspraken, proberen we geld te gaan ophalen uit allerlei bronnen, en uiteindelijk samen met jou de film te produceren, waar bij wij - dan wel, dan niet - de kost ervan zullen dragen. Filmfonds vzw heeft veel moeite, zweet en tranen, gedaan om zijn fondsen bij elkaar te krijgen. Geld uitgeven aan jouw project doe je wanneer het niet mogelijk is zonder geld. Je neemt in dit verhaal ook gedeeltelijk zelf jouw verantwoordelijkheden op. We gaan dan ook heel praktisch te werk in het maken van filmprojecten, en geven pas echt daadwerkelijk geld uit wanneer bepaalde kosten, cast en crew, verzekeringen op set en natuurlijk externe kosten niet te vermijden zijn. De beste bronnen om geld te vinden, zijn nog altijd: - zelf eerst werken om geld te verdienen - iets verkopen of verhuren - andere bronnen van inkomsten, steun of donaties - steun vragen aan mama & papa, vrienden en/of familie - een team vormen die samen het project gaat maken Het hele idee van miljoenen euros te hebben, is vaak een illusie die overgewaaid kwam uit Hollywood en in de bankensector zelden nog grond kan vinden. Denk dus realistisch na over budgetten, en wat je daarmee kan verkrijgen in jouw netwerk. "Filmfonds vzw is geen magische unicorn die bakken met geld aan jouw deur laat brengen." Denk bij je filmproductie altijd aan helpende handen die vrijwillig komen helpen. Zorg steeds voor een verzekering en volg de centrale gezondheidsregels voor film makers in Belgie op.
  • Filmfonds vzw steunt alle filmmakers.
    Steun vind je altijd Naast jouw vrienden, familie en de steun van kunstfilm.be kan je rekenen op filmfonds vzw. We staan open voor anders denken en willen er voor je zijn om jouw filmproject mogelijk te maken. We geven niet zomaar onze filmfondsen aan jou, echter met de juiste houding is alles mogelijk. Filmfonds vzw zal je bijstaan in het vinden van geld voor jouw specifiek project, dat is een groot verschil met een zak geld zomaar aan jou geven. Niemand heeft zomaar geld weg te geven aan iemand anders zijn project. Dat is een fabel, of een toevallig groot geluk, of vaak zit er dan een andere reden verscholen achter dat soort deal. Bij kunstfilm.be en filmfonds vzw geloven we dat iedereen recht heeft om geholpen te worden zijn film rond te krijgen. Daarom investeren wij in het opvolgen van succesverhalen in ons mooie vaderland, en gaan we bij de partners aankloppen om stevige banden te smeden. Kortom: we gaan samen met ons netwerk gaan zoeken achter oplossingen op maat, en ja dat lukt wel eens. Een netwerk dat bruist, nu dat is een echte uniciteit en essentie in een filmnetwerk. We gaan niet (altijd) zomaar de eerste de beste beschikbare facebookconnectie aanspreken, maar in ons uitgebreide professionele netwerk mensen bewust gaan voorstellen, samenbrengen en zelf laten neven bestuiven. Het belangrijkste is dat je inziet dat je mensen met verschillende (soorten) talenten gaat samenbrengen. Je vormt zo een geheel dat vanuit de verschillende takken van film een eindresultaat vorm dat sterk staat in zijn schoenen. "Bewustwording is de sleutel tot creatie." De logica Begin hier: iemand met een goed idee voor een film, en iemand die het goed kan schrijven. Ga met je script aan de slag, en lees het keer op keer, opnieuw en nog eens. Toon geduld met jezelf, en laat de scenes komen op hun eigen tempo. Praat erover, en beeld je de dialogen in. Een gouden tip is samen te schrijven met iemand en de dialogen ook luidop tegen elkaar te verwoorden. Hier zijn een paar van de soorten crew die jij op jouw set wil terugvinden: iemand die goed kan organiseren, iemand die goed is met acteurs te begeleiden, iemand die geluid opneemt, iemand die helpt met het materiaal in/uit te laden, iemand die alles en iedereen vervoert, iemand die het script in call sheets print, iemand die eten en drinken voorziet op set, iemand die heel technisch is aangelegd en zijn/haar vrienden die meekomen om te helpen. Het is trouwens ook leuk als je op voorhand kan nadenken over jouw locaties, kledij, gebruik van attributen en deze door iemand op voorhand laat kiezen, maken of aanpassen. En later als je alle beelden hebt gefilmd: iemand die heel goed kan monteren, iemand die koffie kan bijmaken en er vooral is om het proces tot een uniek resultaat te brengen. Geduld, focus en discipline zijn de basisingrediënten om jouw film af te werken.
  • Kunstfilm.be helpt je met jouw financien.
    Een van de beste methodes om er voor te zorgen dat je genoeg geld hebt, is vaak ervoor te zorgen dat je het geld niet uit de ramen gooit voor dingen die niet nodig zijn. Een potje vullen neemt namelijk veel tijd en moeite in beslag, en het is dus van essentie het geld niet uit te geven aan dingen die eigenlijk niet nodig hebt. Gouden tip: Maak een gelimiteerde lijst van wat je nodig hebt, en vraag na wat de kostprijs ervan is. Onderstreep in het overzicht wat de prioriteiten zijn om jouw kunstfilm tot zijn recht te brengen. Maak van die zaken jouw eerste werk. Vraag aan verschillende partners hetzelfde, en telkens wat het zou gaan kosten, zo kan je met competitieve offertes beslissen wie het wordt. Meer geld maken Vaak is het een goed idee om na te denken wat je kan betalend maken, en waarvoor je betaald. Sommige films laten acteurs meefinancieren om het budget te vergroten. Andere producties gaan dan weer een feestje met tickets geven om de pot te steunen. Andere kunstenaars gaan dan eerst foto's, schilderwerken of andere objecten verkopen om hun rekening te vullen met voldoende budget. Denk er ook al eens over na aan wie je het tussen -of eindresultaat zal verkopen. Als je op voorhand jouw film kan verkopen, nog voor hij klaar is, dan heb je hier ook al een budget of mogelijke lening bij de bank. Voor je iets gaat maken, kan je bepaalde aanpassingen of verwachtingen inhuldigen voor jezelf en die anderen (het bedrijf of sponsormerk) waardoor je wel geld krijgt. Een sponsor verwacht dan iets terug, vaak zijn dat bepaalde aanpassingen naar mentaliteit of sfeer die past bij hun marketing. Naast tips om zelf een film gefinancierd te krijgen, heb je er ook belang bij goed na te denken waaraan je geld gaat uitgeven. We herhalen dit omdat w maar al te vaak keuzen zien die het geld doen opgaan zonder resultaten te bemerken. Je kan ook denken als "gratis kost niks", maar leer dan ook grenzen te trekken voor de cast of crew die ook hun kostbare tijd voor jou inschakelen, en ze te voorzien van het minimum. "Leer om jouw kunst ook als een product te zien: denk Show Me The Money." Bezin voor je begint Als laatste tip voor een ideaal team, adviseren we bij kunstfilm.be om een soort verkoper aan jouw productie toe te voegen. Vaak is dit een geheel andere persona dan de kunstenaar zelf. Dit type is goed in jouw product aan te brengen bij koper, investeerders en/of de man met de pet. Hij/Zij is vaak heel goed communicatief en gaat voor jou de afspraken gaan onderhandelen met de potentiële partners. Anderen willen misschien niet direct een kopie van jouw film kopen, maar kunnen wel interesse hebben in een kijkje komen nemen op set, een kunstwerk aan hun muur of uit sympathie (of schuld) een steunsom opsturen per maand. In de filmwereld worden de deals met distributie, ontwikkeling en zelf productiebedrijven op voorhand gemaakt. Hoe duidelijker je kan worden in het proces om elke schakel te onderhandelen, hoe beter jouw (kunst)product zal zijn. We herhalen, we herhalen: denk aan jouw financieel beheer, aub. Dit kan je wel eens aan jouw papa of familie vragen, alleszins iemand die goed is met geld beheren. Voeg dus ook aan jouw team toe: iemand die alle facturen, de (getekende) contracten, en zelf (bedrijfs)boekhouding kan bijhouden. Indien je t hier nog niet zelf hebt kunnen fixen, kan je voor deze financiële bijstand terecht bij kunstfilm.be
  • Gratis kost niks.
    Vaak zijn projecten tot stand gekomen door een wilde fantasie, en is de zoektocht naar geld om het project te gaan maken een totaal andere opdracht. Kunstenaars zijn vaak sterk in het maken, maar dan weer geheel niet bezig met het financiële plaatje. "Okay, we begrijpen het: je hebt een wilde fantasie, maar wat nu gedaan?" Choose your darlings Je kan vanaf de eerste dag niet het allerbeste van alles bereiken. Je hebt hiervoor kennis nodig, netwerk nodig en vaak ook een extra zakcent. Eens in jouw script kijken, en nadenken over de visuele kostprijs van jouw verhaal zal je al snel meer informatie geven over haalbaarheid met jouw budget. Gouden tip: Vaak kan je veel bereiken door te wisselen in waarde onderling jouw netwerk, vrienden, collega's of familie. Wat niets waard is voor ene, kan namelijk heel veel waard zijn voor de andere. Denk aan wat jij kan geven in ruil voor iets wat iemand anders heeft, en wees bereid om te praten. De deal moet niet altijd direct gesloten zijn, want de beste suggesties komen pas als je kennis hebt van wat beide partijen nodig hebben. In plaats van te denken aan wat jij alleen nodig hebt, verplaats je jouw aandacht naar wat anderen nodig hebben. Het is een meerwaarde voor jezelf om eens te werken in de sector, waardoor je een helder beeld krijgt van hoe alles er aan toe gaat. Stel vragen als je iets niet helemaal begrijpt, en weer oprecht over jouw eigen ambities met anderen. Vanuit die kennis leer je denken vanuit het perspectief van wat je wel mogelijk kan maken (ipv. wat je niet hebt). Heb jij bijvoorbeeld toegang tot een coole locatie, ken je iemand die goed kan acteren, heb je mooie kledij, of kan je ervoor zorgen dat je lichten of camera's ter beschikking hebt om jouw productie te gaan filmen? Denk dan na in ruilhandel. Het ene plezier kan soms het ander waard zijn, en voila: daar heb je toegang tot wat jij nodig had. Maak nu eens lijsten van wat je hebt, zonder er meteen een huurprijs bij te plaatsen. Dit gaat van locaties, tot kledij, materiaal, en zelf kennis van zaken. Het beste is dit even in een excel te gieten, en dit onderling te gebruiken met jouw team. Zo kunnen zij ook aan jou iets vragen wanneer nodig. Zorg dat je vrienden blijft onderling, en praat misverstanden of problemen met elkaar uit. Het is namelijk voor niemand prettig om met ruzie op set te staan, en uiteindelijk zijn we allemaal verschillend: aanvaard dat gewoon. Laat de onderdelen waar je nog geen invulling voor hebt rusten en vraag het rond aan je netwerk waar je eventueel dergelijke zaken kan vinden, wie het heeft, en/of je het eens mag gebruiken. De gouden tip is "vriendendienst" echter zonder er misbruik van te maken. Maak een ruil met jouw helpende hand en word vrijwilliger ook voor andere projecten. Je leert op die manier bij en raakt geïnspireerd voor jouw eigen producties. Vaak zijn oplossingen makkelijker te vinden dan je denkt: gezond verstand, blijf respectvol vriendelijk en laat je niet stoppen een "ja" te krijgen. Iets vragen, mag altijd. Een voorstel maken, dat is slim.
  • Werk met contracten
    Het lijkt ons essentieel om eerlijk en duidelijk te worden met jezelf en iedereen die meedoet aan jouw film. Jouw productie dus afronden qua script, de locaties bepalen, de acteurs en benodigdheden oplijsten is essentieel. Jouw film is zoals een taart Maak er een gewoonte van om de taart die je maakt in jouw oven, te verdelen aan alle medewerkers voor hij klaar is. Uiteindelijk begin je met een idee rond welke soort taart je wil, je gaat er beslag voor maken, slagroom, fruit en suikertoverdrek, toch? Zo gaat het ook met jouw productie. "Iedereen wil een stukje van de taart als hij gebakken, gesmeerd en afgewerkt is." Enkele tips om jouw productie van start te laten gaan: - maak afspraken op papier rond het gebruik van materiaal, en ja dat wil ook zeggen de lampen, het vervoer naar locaties, camera's en allerlei technisch materiaal nodig om de set op te bouwen. - maak een duidelijke afspraak op papier met elke acteur: hij/zij willen namelijk van jou weten hoe belangrijk je ze gaat voorstellen in jouw productie. Hoofdrol tot bijrol worden verdeeld met de beloftes tot een leuke betaling of een sterke promotie. - de koper wil ook wel een stuk: de verdeler van jouw film wil zeker zijn dat het een productie is dat je afwerkt. Hij/zij zal je dan ook een 'completion bond' laten teken. In het geval dat je het project dan toch niet afwerkt, gaan zij er mee verder om hun geld tot waarde te zien komen. - vergeet geen stuk van de taart aan jezelf te geven. Soms brengt de verkoop van de film genoeg geld op om ook het volgende productie te gaan betalen. Let op dat je niet jouw inkomsten van de film mee in de productiebudgetten gooit, want dan heb je niets over voor jezelf. Alarm, alarm: De tijd waar iemand werkt voor de 'exposure' ervan is lang voorbij. Denk dus na over wat je kan terugdoen voor die persoon zonder tijd of ruimte. Je moet daarom niet altijd nu direct iets terugdoen: dit kan ook een belofte zijn in de toekomst. Trouwens, smakelijk: de taart die jij in jouw hoofd fantaseert, ziet er alvast lekker uit. Succes met het bakken!

Nog andere vragen?

kunstfilm.be

Kloosterstraat, 2000 Antwerpen, Belgium

3D Hand Sculpture
bottom of page